عیب یابی سیستم الکترونیک گیربکس اتوماتیک

عیب یابی سیستم الکترونیک گیربکس اتوماتیک

تشریح عملکرد سیستم :
وضعیت شبکه مولتی پلکس :
در این سیستم به دلیل ارتباط کنترل یونیتهای BSI ، آمپر ، ECU انژکتور ، گیربکس اتوماتیک و کانکتور عیب یابی شاهد حضور شبکه های VAN comfort ، CAN ، KWP2000 هستیم .
· ارتباط VAN comfort بین پایه های ۱۰ و ۸ سوکت ۱۰ پایه مشکی رنگ BSI و پایه های ۲ ، ۴ سوکت ۱۸ پایه سفید رنگ آمپر با شماره سیمهای ۹۰۰۴ و ۹۰۰۵ برقرار است .
·  ارتباط CAN بین پایه های H4 ، H3 سوکت ۴۸ پایه قهوه ای رنگ ECU. پایه های ۲۹ ، ۳۰ سوکت ۵۶ پایه مشکی رنگ ECU گیربکس اتوماتیک با شماره سیمهای ۹۰۰۰ و ۹۰۰۱ برقرار است .
·  ارتباط عیب یابی KWP2000 بین پایه های ۱۷ ، ۱۸ سوکت ۵۶ پایه مشکی رنگ ECU گیربکس اتوماتیک و پایه های ۱۵ ، ۷ سوکت ۱۶ پایه مشکی رنگ کانکتور عیب یابی با شماره سیمهای ۹۰۰۶ و ۹۰۰۷ برقرار است .
گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ از نوع AL4 بوده که چهار دنده جلو داشته و توسط یک ECU مستقل به صورت الکترونیکی کنترل می شود . روغن ترکیبی این گیربکس نیاز به تعویض نداشته و فقط هر چند وقت یکبار برای اطمینان از عدم کاهش آن بازدید می شود . بر روی این سیستم رادیاتوری وجود دارد که به کمک یک شیر برقی می تواند دمای روغن گیربکس را تنظیم نماید . همانند دیگر گیربکس ها واجد تورک کنورتور بوده و در داخل خود واجد دو سیستم انتقال قدرت دنده خورشیدی می باشد . این گیربکس واجد ۳ ترمز و ۲ کلاچ بوده و توسط ۸ سوپاپ برقی آنها را کنترل می کند .
قطعات سیستم کنترلی گیربکس :
شامل عناصر ذیل می باشد ( در ۲۰۶ ایران )
·        کنترل یونیت گیربکس که دارای حافظه Flash بوده و توسط دستگاه عیب یاب قابل برنامه ریزی است .
·        سنسورها و فرمانبرهایی که در داخل و روی گیربکس نصب هستند .
·        یک سوئیچ چند کاره .
·        یک سلکتور پیش برنامه ریزی Snow و Sport .
·        یک صفحه نمایش کوچک در داخل آمپر که نشان دهنده موقعیت دسته دنده و موقعیت کلیدهای پیش برنامه ریزی است .
·        فرمان بر Shift lock که مانع از حرکت دسته دنده از موقعیت P می شود .
·        آلارم قرار نداشتن دسته دنده در موقعیت P در لحظه بستن سوئیچ .
مزایای استفاده از سیستم مدیریت الکترونیک گیربکس :
·        قابلیت تغییر برنامه تعویض دنده با کمک کلیدهای پیش برنامه ریزی ورزشی و برفی .
·        آستانه تعویض دنده به طور اتوماتیک براساس نوع رانندگی ، سطح جاده و بار موتور تعیین و سازگار می گردد .
·        وجود سیستم خود عیب یاب و مد پشتیبان برای دادن قابلیت حرکت به گیربکس در زمان خرابی .
·        افزایش اطمینان ار قابلیت عملکرد سیستم .
مزایای ارتباط ECU انژکتور و ECU گیربکس اتوماتیک :
·        جهت افزایش قابلیت رانندگی راحت یا (Driveability)
·        حفاظت بیشتر از سیستم مکانیکی موتور و گیربکس در مقابل سرعت غیر مجاز .
·        افزایش اطمینان از قابلیت عملکرد سیستم .

((تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک با 12ماه ضمانت))


اصولا دسته دنده در شش حالت P ( پارک یا قفل ) ، R ( دنده عقب )، N ( خلاص )، D ( حالت اتوماتیک ) ، ۳ ( حالت تحت کنترل ) ، ۲ ( حالت تحت کنترل ) کار می کند . در حالت D که حالت خود سازگار نیز نام دارد ECU اجازه دارد تا دنده را بین ۱ الی ۴ تغییر حالت دهد . در حالت ۳ و ۲ این اجازه به ترتیب تا دنده ۳ و ۲ داده می شود . برای اجبار ECU به انتخاب تک حالت دنده ۱ ، دسته دنده در موقعیت ۲ قرار گرفته و کلید Sport فشرده می شود .
تغییر دنده ها به فرمان ECU منتج از اطلاعات ذیل می باشد :
·        موقعیت پدال گاز .
·        بار و دور موتور .
·        شرایط جاده و اینکه خودرو در سر پایینی و یا سر بالایی حرکت می کند .
·        نوع رانندگی راننده .
و نیز اساسا آستانه تغییر هر دنده به دو شرط ذیل بر می گردد :
·        انتخاب یکی از کلید های پیش برنامه ریزی Sport و یا Snow و یا هیچکدام .
·        شرایط رانندگی .
·        تغییر هر دنده ۰٫۸ ثانیه طول می کشد .

عیب یابی سیستم الکترونیک گیربکس اتوماتیک

تفاوت حالات عادی ، Sport و Snow

·        در حالت عادی اصولا گیربکس خود را بر مبنای خود سازگاری با شرایط جاده ، بار موتور و رانندگی راننده تطابق داده و حداقل مصرف سوخت را به همراه داشته باشد .
·        در حالت Sport دنده ها در دورهای بالای موتور تعویض شده و مصرف سوخت قربانی شتاب بالا می شود .
·        در حالت Snow از قرارگیری دنده گیربکس در دنده ۱ جلوگیری شده و به طور کلی دنده ها در دورهای پایین تری از موتور تعویض می شوند .

عملیات Kick down :
در این حالت پا را از روی پدال گاز برداشته و سپس تا به انتها پا را روی پدال فشار می دهیم که در آن :
·        زمان نگهداشت دنده در یک موقعیت قبل از رفتن به دنده بالاتر افزایش می یابد .
·        با این کار در صورت بر آورده شدن شرایطی مانند دور موتور و سرعت خودرو می توان دنده مع کشید .
آلارم های خطا در گیربکس اتوماتیک :
·        وقتی سوئیچ را می بندیم اگر دسته دنده در موقعیتی غیر از P باشد BSI شروع به ارسال صوتی جهت آگاه کردن راننده می کند .
·        وقتی دو لامپ مربوط به Sport و Snow در آمپر همزمان چشمک بزند این عمل نشانگر وجود خطا در سیستم گیربکس است .
·        اگر دسته دنده به طور کامل در موفقعیت جدید قرار نگیرد . لامپ مربوط به موقعیت قبلی دسته دنده روی آمپر شروع به چشمک زدن می کند .

موارد ایمنی در گیربکس اتوماتیک :

·        موتور را در زمانیکه دسته دنده در موقعیتی غیر از P یا N باشد نمی توان استارت زد . زیرا برق استارت از رله آنتی استارت عبور کرده و این رله تنها زمانی فرمان استارت را از خود عبور می کند که دستور لازم را از ECU گیربکس دریافت نماید .
·        یک عملگر در زیر دسته دنده مانع از حرکت آن از موقعیت P می شود مگر آنکه سوئیچ باز بوده و ترمز فشرده شده باشد . با در آوردن جا سیگاری اهرم این عملگر را می توان با دیت جابجا کرد .
·        اگر دور موتور در زمان ایستادن خودرو بیش از ۲۰۰۰ دور در دقیقه باشد و ما اهرم دسته دنده را به ناگاه در موقعیت D قرار بدهیم تا ۳ ثانیه دنده ها درگیر نمی شوند.

سنسورها و فرمان برهای گیربکس اتوماتیک :

سنسور سرعت ورودی گیربکس :
این سنسور در نقطه مقابل شفت ورودی گیربکس نصب می شود . اطلاعات این سنسور مستقیما به ECU گیربکس اتوماتیک روانه می شود . با استفاده از این سنسور می توان موارد ذیل را بدست آورد :
·        محاسبه میزان لغزش تورک کنورتور که در واقع اختلاف اطلاعات این سنسور و سنسور دور موتور است .
·        تصمیم گیری برای تعویض دنده .
این سنسور دارای سیم پیچ یا یک هسته مغناطیسی است که با گردش شفت ورودی می تواند پالس هایی را به ECU گیربکس ارسال و سرعت ورودی را اعلام نماید .
سنسور سرعت خروجی گیربکس :
این سنسور در جایی واقع شده که پلوس ها به گیربکس متصل می شوند . اطلاعات این سنسور مستقیما به ECU گیربکس اتوماتیک می رسد . با استفاده از این سنسور می توان موارد ذیل را بدست آورد :
·        محاسبه میزان لغزش بین کلاچ ها و ترمزها در هنگام تعویض دنده تا از این طریق بتواند زمان تعویض دنده را تنظیم نماید .
·        تصمیم گیری برای تعویض دنده .
·        جهت تصحیح خودسازگاری گیربکس با شرایط رانندگی راننده .
این سنسور همانند سنسور سرعت ورودی دارای سیم پیچ با یک هسته مغناطیسی است که با گردش شفت خروجی می تواند پالس هایی را به ECU گیربکس ارسال و سرعت خروجی را اعلام نماید .
سنسور دمای روغن گیربکس :
این سنسور که با دسته سیم متصل به آن یک تکه ساخته شده در داخل بلوک سیرهای هیدرولیک قرار دارد . این سنسور از نوع مقاومت متغیر NTC بوده و وظایف ذیل را بر عهده دارد :
·        تصحیح فشار هیدرولیک اصلی .
·        سازگار نمودن عملکرد گیربکس در دماهای بالا .
·        ارسال اطلاعات به ECU گیربکس جهت قفل ترک کنورتور .
·        تصحیح استراتژی قفل ترک کنورتور .
سنسور فشار روغن گیربکس :
این سنسور روی هوزینگ گیربکس قرار دارد و با توجه به مکانیزم خاص آن تحت فشار روغن ، فشرده شده و می تواند ولتاژ برگشتی بین ۰ الی ۵ ولت را از خود نشان دهد و ولتاژ روی این قطعه مثبت ۵ ولت است . این سنسور ، فشار هیدرولیک اصلی را به ECU گیربکس اتوماتیک اطلاع می دهد . به وسیله این اطلاعات ECU می تواند به کمک مقدار مرجع ، مقدار فشار اصلی را به وسیله شیر برقی مدوله فشار اصلی تصحیح نماید .
فشار روغن توسط این سنسور حس شده و توسط شیر برقی مدوله فشار اصلی تنظیم می شود . فشار در هنگام تغییر دنده و نیز در دنده های ۲ ، ۳ و ۴ حدود ۳ الی ۱۲ بار ، در هنگام استارت خودرو ۱۲ تا ۲۱ بار و دنده N حدود ۳ بار است .

نقشه ساعت گیربکس اتوماتیک09120727242

شیر برقی های ترتیبی EVS1 الی EVS5 :
وظیفه این شیرهای برقی که از ECU گیربکس فرمان می گیرند تغییر دنده به کمک کنترل شیرهای هیدرولیک تغییر دنده است . تغذیه این شیرها ۱۲ ولت بوده و بدنه خود را نیز از ECU گیربکس می گسرند .
شیر برقی های مدوله فشار :
این شیرهای برقی که شامل شیر برقی مدوله فشار اصلی و شیر برقی مدوله فشار ( قفل کلاچ ) هستند روی بلوک شیرهای هیدرولیک نصب می شوند . شیر برقی مدوله فشار اصلی ، بر حسب دنده درگیر شده فشار هیدرولیک اصلی و نیز ترکی که قرار است فرستاده شود را تغییر می دهد . شیر برقی مدوله فشار ( قفل کلاچ ) کلاچ قفل تورک کنورتور را کنترل می کند . تغذیه این شیرها ۱۲ ولت بوده و توسط ECU گیربکس اتوماتیک کنترل می شوند . در شکل قطعه ۳۹ شیر برقی مدوله فشار اصلی و قطعه ۴۰ شیر برقی مدوله قفل کلاچ است . قطعه ۳۸ نیز شیر دستی فشار می باشد .
شیر برقی کنترل جریان روغن :
این شیرهای برقی در سوی مقابل شفت ورودی گیربکس و روی بدنه آن نصب شده است . از طریق این شیر برقی روغن گیربکس به سمت یک رادیاتور کوچک که با آب خنک می شود هدایت می شود . هنگامی که این شیر بسته است حداقل مقدار روغن و هنگامی که شیر باز است حداکثر مقدار روغن راهی رادیاتور مربوطه میشود . این شیر هنگامی که هر دو شرایط ذیل بر آورده شود باز می گردد :
·        دمای روغن از یک حد آستانه بالاتر رود ( تقریبا ۱۰۰ درجه ) .
·        دور موتور بر حسب دنده درگیر از یک حد مجاز فراتر برود ( تقریبا RPM 2500 ) .
وظیفه این شیر برقی عبارت است از :
·        هدایت روغن به رادیاتور مربوطه .
·        کاهش زمان لازم برای گرم شدن گیربکس .
·        خنک کردن گیربکس در زمان لازم .
اهرم انتخاب مد کاری یا اهرم تعویض دنده :
اصولا دسته دنده در شش حالت P ( پارک یا قفل ) ، R ( دنده عقب ) ، N ( خلاص ) ، D ( حالت اتوماتیک ) ، ۳ ( حالت تحت کنترل ) ، ۲ ( حالت تحت کنترل ) کار می کند . در حالت D که حالت خود سازگار نیز نام دارد ECU اجازه دارد تا دنده را بین ۱ الی ۴ تغییر حالت دهد . در حالت ۳ و ۲ این اجازه به ترتیب تا دنده ۳ و ۲ داده می شود . برای اجبار ECU به انتخاب تک حالت دنده ۱ ، دسته دنده در موقعیت ۲ قرار گرفته و کلید Sport فشرده می شود .
اساسا هدف از دسته وجود دنده ، انتخاب مد کاری گیربکس ، فعال کردن سوئیچ چندکاره و شیر دستی روی بلوک هیدرولیک می باشد .
عملگر قفل اهرم دسته دنده در موقعیت P :
هدف از این عملگر که دقیقا زیر دسته دنده قرار داشته و شامل یک الکترومگنت است به شرح ذیل می باشد :
·        اطمینان از این که راننده در هنگام حرکت خودرو در آن قرار دارد ( با فشردن ترمز ) .
·        جلوگیری از حرکت خودرو به جهت حرکت ناگهانی دسته دنده در موقعیت R یا D .
برق ۱۲ ولت این مگنت از رله آنتی استارت آمده و خود این رله نیز توسط ECU گیربکس کنترل می شود . در هنگام بسته بودن سوئیچ می توان دسته دنده را در موقعیت P قرار داد اما نمی توان آن را خلاص نمود .

((

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه ))

سلکتور پیش برنامه ریزی :
این سلکتور در کنار دسته دنده واقع شده و هدف از آن قرار دادن رفتار گیربکس در سه حالت Normal ، Sport و Snow است :
·        Normal : حالت پیش فرض گیربکس پس از باز کردن سوئیچ بوده که به آن حالت خودسازگار یا Auto adaptive نیز می گویند . مبنای این مد ، کاهش مصرف سوخت است .
·        Sport : این حالت با فشردن کلید مربوطه صورت پذیرفته که در آن دنده ها در دور بالا تعویض شده و مبنا بر شتاب بالای خودرو است .
·        Snow : این حالت با فشردن کلید مربوطه صورت پذیرفته که در آن دنده ها در دور پایین تعویض شده و مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های هموار و صاف است .
با فشردن هر کلید یک بدنه به BSI و از آنجا از طریق شبکه CAN به ECU گیربکس اتوماتیک فرستاده شده و زمانی که کلید دیگری فشرده نشده باشد مد مربوطه پا بر جا می ماند .

((

تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک 206 ))

رله آنتی استارت :
این رله خود شامل دو رله مجزاست رله اول از ECU دستور گرفته و مسئول برق رسانی به عملگر قفل کن دسته دنده در حالت P است . وقتی که سوئیچ باز باشد و ترمز فشرده شود ، ECU گیربکس با فعال کردن رله باعث می شود تا به عملگر برق رسیده و قفل دسته دنده باز شود . رله دوم مسئول قطع و وصل کردن مسیر استارت خودروست و مستقیما از بلوک هیدرولیک و کنتاکت های P/N دستور می گیرد . در صورتی که دسته دنده در یکی از این دو حالت باشد رله تحریک شده و مسیر برق سوئیچ را برای استارت زدن باز می کند .
نمایشگر وضعیت دنده و پیش برنامه :
این نمایشگر در آمپر واقع شده و هدف از ان به شرح ذیل است :
·        نمایش وضعیت دسته دنده .
·        نمایش وضعیت کلید های Snow و Sport .
·        اگر دسته دنده به طور کامل در موقعیت جدید قرار نگیرد لامپ مربوط به موقعیت قبلی دسته دنده روی آمپر شروع به چشمک زدن می کند .
·        وقتی دو لامپ مربوط به Sport و Snow در آمپر همزمان چشمک بزند این عمل نشانگر وجود خطا در سیستم گیربکس است . این حالات شامل موارد ذیل می شود :
ü      وجود خطا در سیستم گیربکس اتوماتیک که در این حالت گیربکس به طور اتوماتیک به مد کاری اضطراری که همان دنده ۳ است پرش می کند .
ü      نشانگر دمای بالای روغن گیربکس است .
ü      نشانگر قدیمی بودن روغن گیربکس است . در دستگاه دیاگ ۲۰۰۰ می توان در منوی parameter measurement مربوط به گیربکس ، میزان قدیمی بودن روغن را با معیار یک عدد مشاهده کرد .
اطلاعات این نمایشگر طبق پروتکل CAN از ECU گیربکس به BSI و از آنجا از طریق شبکه VAN Comfort به آمپر ارسال می شود .
v     بکسل خودرو
در هنگام بکسل کردن خودرویی که واجد گیربکس اتوماتیک است جلوی خودروی را بلند کنید . در صورتی که این امر امکان پذیر نیست :
·        دسته دنده حتما در حالت N باشد .
·        حداکثر سرعت حرکت ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد .
·        حداکثر ۵۰ کیلومتر مسافت طی شود .

v     روش Initialize کردن ( تجدید حافظه ) پدال گاز
پس از هر بار کار بر روی سیستم گیربکس که منجر به تعویض قطعات و یا تغییر برنامه ECU گیربکس و یا ECUانژکتور شود لازم سنسور پدال گاز و موتور دریچه گاز تجدید حافظه شوند که به روش ذیل انجام می شود:
·        سوئیچ را حداقل به مدت ۱۰ ثانیه باز کنید و در این حین هیچ کار دیگری انجام ندهید .
·        پدال گاز را تا به انتها فشار دهید .
·        سوئیچ را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه ببندید.
·        پا را از روی پدال گاز بردارید.
·        پس از چند لحظه باز کردن سوئیچ می توانید خودرو را استارت بزنید .
– نکته :
این کار در تمام خودرو های TU5 انجام شده و ربطی به گیربکس اتوماتیک بودن خودرو ندارد .
تعویض قطعات :
در هنگام تعویض قطعات موجود در گیربکس اتوماتیک بهتر آن است که هر یک از موارد ذیل را روی خودرو انجام دهید :
·        تنظیم سوئیچ چند کاره اگر دستکاری و یا جدید شده باشد ( توسط مولتی متر ) .
·        Initialize کردن ( تجدید حافظه ) پدال گاز در صورتی که سیم گاز ، ECU گیربکس ، ECUانژکتور و یا سنسور دریچه گاز تعویض شده باشند ( توسط دستگاه دیاگ ۲۰۰۰ ) .
·        ری ست نمودن شمارنده روغن در صورت تعویض گیربکس ، ECU گیربکس و یا تعویض خود روغن ( توسط دستگاه دیاگ ۲۰۰۰ ) .
·        Download برنامه و نیز انجام پیکربندی ECU گیربکس در صورت تعویض ECUگیربکس اتوماتیک و یا تعویض ECU انژکتور ( توسط دستگاه دیاگ ۲۰۰۰ ) .
·        انجام تست جاده پس از هر نوع عملیات بر روی گیربکس اتوماتیک .

روش های چک کردن قطعات سیستم :
ü      فیوزها :
چک کردن فیوزها به صورت چشمی و یا با اهمتر انجام می شود .
ü      سنسور سرعت ورودی گیربکس :
اهم سنسور سرعت ورودی بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ اهم است اما برای تست صحیح این قطعه در روی خودروی ۲۰۶ تنها استفاده از دستگاه های عیب یاب استاندارد پژو را توصیه می کنیم .
ü      سنسور سرعت خروجی گیربکس :
اهم سنسور سرعت خروجی بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ اهم است اما برای تست صحیح این قطعه در روی خودروی ۲۰۶ تنها استفاده از دستگاه های عیب یاب استاندارد |زو را توصیه می کنیم .
ü      رله آنتی استارت :
برای تست آن ، سوکت یونیت گیربکس و بلوک هیدرولیک را بکشید . با یک تکه سیم به پایه ۱۱ از سوکت ECU گیربکس و پایه A5 از بلوک هیدرولیک بدنه بدهید . در این حالت صدای به ترتیب صدای رله های عملگر قفل دسته دنده و نیز رله آنتی استارت را خواهید شنید. که نشانگر صحت عملکرد آنها است .
ü      عملگر قفل دسته دنده :
برای تست آن ، سوکت یونیت گیربکس را بکشید . با یک تکه سیم به پایه ۱۱ از سوکت ECU گیربکس بدنه بدهید . در این حالت به ترتیب دسته دنده در محل P قفل می شود که نشانگر صحت عملگر آن است .
ü      سلکتور کلید های Snow ، Sport :
برای تست آن ، سوکت ۴۰ پایه مشکی رنگ BSI را بکشید و به پایه های ۳۸ و ۳۹ این سوکت ، لامپ تست وصل کنید با زدن کلیدهای روی سلکتور ، لامپ ها روشن می شوند .

*  استپ ترمز :
برای تست آنها ، سوکت یونیت گیربکس را بکشید . به پایه ۴۳ سوکت یک لامپ تست وصل کنید . با زدن ترمز در صورت صحت کارکرد استپ ترمز ، لامپ روشن و خاموش می شود .
*   یونیت گیربکس اتوماتیک ، بلوک هیدرولیک ، ECU انژکتور ، BSI و آمپر :
با توجه به پیچیده بودن قطعه و ارتباط کد شده تنها توسط دستگاه عیب یاب از طریق سوکت عیب یاب خودرو قابل تست هستند .

عیب یابی سیستم :
*   دسته دنده در جای خود قفل شده است :
۴٫ عملگر قفل دسته دنده را چک کنید .
۵٫ رله آنتی استارت را چک کنید .
۶٫ ECU ، گیربکس اتوماتیک را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
۷٫ در صورتی مشاهده خرابی های دیگر ناشی از استپ ترمز ، آن را نیز چک کنید .
ü      خودرو فقط در مد اضطراری ( دنده ۳ ) کار می کند :
با توجه به کارکرد سیستم ECU ، گیربکس را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
ü      لامپ های S و * در روی آمپر چشمک می زنند :
به طریق ذیل عمل می کنیم :
۱٫     ECU ، گیربکس اتوماتیک را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
۲٫     Configuration مربوط به ECU گیربکس را چک کنید و در صورت نیاز روغن گیربکس را تعویض کنید . ( در موارد نادر )
ü      صدای آلارم موقعیت دسته دنده بی دلیل شنیده می شود :
با توجه به نحوه ارتباطات سیستم به طریق ذیل عمل می کنیم :
۱٫     ECU ، گیربکس اتوماتیک را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
۲٫     ECU و BSI را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
ü      خودرو استارت نمی خورد :
پس از اطمینان از صحت عملکرد استارت ( طبق روش های گفته شده در بخش استارت ) با توجه به نحوه ارتباطات سیستم به طریق ذیل عمل می کنیم :
۱٫     رله آنتی استارت را چک کنید .
۲٫     ECU ، گیربکس اتوماتیک را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
ü      کلید های Sport و Snow به هر دلیل درست کار نمی کنند :
با توجه به نحوه کارکرد سیستم به طریق ذیل عمل می کنیم :
۱٫     سلکتور پیش برنامه ریزی را چک کنید .
۲٫     ، گیربکس اتوماتیک را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
v     تفاوت های پژو ۲۰۶ مولتی پلکس و غیر مولتی پلکس در این سیستم :
۲۰۶ غیر مولتی پلکس ایران ، واجد گیربکس اتوماتیک نیست .

آیا می دانستید که اگر لاستیک های خودرو ۲۰۶ خود را با لاستیک هایی غیر از آنچه روی آن نصب شده تعویض نمایید باید نرم افزار داخلی سیستم ECU انژکتور را تغییر دهید .

ارتباط میان ECU موتور و ECUگیربکس از طریق پایه ی H1 ، H4 ، ECU موتور و از طریق پایه ی ۲۹ ، ۳۰ ECU گیربکس می باشد . ارتباط میان این دو ECU از طریق پروتکل CAN ( control aira Network ) می باشد . ECU گیربکس در حالت دائمی برق خود را از پایه ی ۵۶ خود دریافت می کند .
در زمانی که سوئیچ در حالت IGN ON می باشد ، پایه ۲۷ ECU گیربکس دارای برق ۱۲+ شده و متوجه می شود که راننده قصد روشن کردن خودرو را دارد .
کلید STOP ترمز ، دارای دو پایه بوده که یکی از این پایه ها متصل به برق +۱۲ V و پایه ی دیگر آن به ترمینال ۴۳ ، ECU گیربکس وصل می باشد .
حالت روشن شدن خودرو :
موتور در زمانی که دسته دنده در حالتی غیر از N و P باشد ، نمی تواند استارت بزند . زیرا برق استارت از رله ی آنتی استارت عبور می کند و این رله تنها زمانی فرمان استارت را از خود عبور می دهد که دستور لازم را از ECU گیربکس دریافت کند .
تحلیل پایه ای :
وقتی اهرم دنده در حالت N یا P باشد ، یک بدنه از طریق پایه A5 بلوک هیدرولیکی به رله آنتی استارت (۱۶۴۲) به پایه ی ۲A آن وصل می شود و از طرف دیگر برق +۱۲V که از مثبت باتری به طور یکسو ( بعد از فیوز ) به پایه ی ۱A آن رسیده بود باعث وصل شدن سیم پیچ رله شده در نتیجه رله مگنت شده و پلاتین آن وصل می شود و برق +۱۲V از پایه ی ۳ سوئیچ وارد پایه A3 رله آنتی استارت شده و به دلیل بسته بودن پلاتین از پایه ۵A رله آنتی استارت خارج می شود و مستقیم به آفتامات استارت منتقل شده و باعث Start خودرو میشود.
عملکرد قفل کننده دسته دنده در حالت P :
این عملگر باعث قفل شدن اهرم دنده در حالت P می شود . مگر این که سوئیچ در حالت باز بوده (IGN) و پدال ترمز فشرده شده باشد .
تحلیل :
زمانی که سوئیچ باز می شود پایه ۲۷ ، ECU گیربکس دارای برق +۱۲V می شود ، سپس ECU می فهمد که سوئیچ باز است و اگر در همین حال پایه ی ۴۳ خود که متصل به کلید STOP ترمز می باشد ، وصل باشد (یعنی پا روی پدال ترمز باشد . ) این پایه نیز دارای برق +۱۲V شده ، سپس ECU پایه ۱۱ خود را منفی ( بدنه ) می کند . این منفی به سر ۲B رله ی قفل کن دسته دنده می رود و در سر دیگر رله قفل کن که مثبت ۱۲V مستقیم از باتری داشتیم باعث مگنت شدن سیم پیچ شده ، در نتیجه پلاتین رله قفل کن وصل شده و جریان +۱۲V از طریق پایه ۵B رله وارد شده از طریق پایه ی ۳B وارد قفل کن دسته دنده شده و سیم پیچ آن را مگنت می کند و باعث باز شدن قفل اهرم دنده می شود .

بیمارستان خودرو

مرکز احیاء گیربکس های اتوماتیک

ستارخان،جنب برق آلستوم،خیابان نیرو

مهندس معصومی09120727242

معتمد               09120727252 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها